Når du gerne vil passe godt på din bil og beskytte den mod rust, er der ingen vej uden om regelmæssig undervognsbehandling.
Her får du 5 gode råd om rustbeskyttelse.
Giv bilen rustbeskyttelse fra start
Ideelt set bør din bil allerede behandles med rustbeskyttelse som fabriksny, inden den kører ud på de danske veje.
Ganske vist tilbyder mange bilproducenter garanti mod rust i en årrække – men denne garanti dækker kun mod gennemtæring og ikke alle dele på bilen. Garantien dækker ikke rustangreb i sig selv, som med tiden kan medføre gennemtæring. Som regel desværre først efter garantiperioden er udløbet.
Vær særligt opmærksom på minibiler
Teknologisk Institut og FDM har testet flere forskellige typer minibiler for kvaliteten af rustbeskyttelse fra fabrikkens side. Den viste sig at være meget mangelfuld, og på ingen måde nok til at kunne modstå det danske klima.
Det skyldes sandsynligvis, at prisen på minibiler er en vigtig faktor for forbrugerne. Derfor sparer fabrikkerne på nogle områder af bilen i forbindelse med produktionen, for at kunne holde priserne nede.
Et af de steder der spares, er på rustbeskyttelsen. Har du en minibil, er der således ekstra god grund til at vælge at få bilen undervognsbehandlet med rustbeskyttelse.
Kvaliteten af rustbeskyttelse skal findes i arbejdets udførelse
Populært sagt er ingen rustbeskyttelse bedre end evnerne hos den person, der udfører arbejdet.
Hvis ikke rustbeskyttelsesmidlet er kommet ind alle de nødvendige steder, har undervognsbehandlingen ikke den ønskede effekt, og pengene er spildt.
Sørg derfor for at vælge et behandlingscenter, der er omhyggelig med rustbeskyttelsen. Det indebærer for eksempel, at alle bundplader og inderskærme afmonteres, så en effektiv behandling på karrosseriet er mulig.
Der bør også behandles efter et modelspecifikt sprøjteskema, som viser bilens hulrum og tilgangen hertil. Men det viser også de dele af bilen som af sikkerhedsmæssige grunde ikke må behandles.
Mærket af rustbeskyttelse er sekundært
Generelt er mærket af rustbeskyttelse ikke det væsentligste i forhold til effektiviteten. Princippet i de mest kendte mærker er nemlig det samme, og midlerne arbejder generelt på samme måde.
Dog bør man sikre sig, at bilen behandles med et produkt, der er godkendt at Teknologisk Institut. Herved er produkterne testet efter de svenske eller finske standarder indenfor området, og så ved man at de virker efter hensigten.
Desuden bør man vælge et undervognscenter, der er kontrolleret og godkendt af Teknologisk Institut, der er den eneste uvildige kontrolinstans indenfor rustbeskyttelse.
Rustbeskyttelsen forhindrer ilt, fugt og salt i at få kontakt til metallet, hvormed rustangreb forebygges.
Der kan dog være forskelle i de brugsmæssige egenskaber og nogle undervognscentre foretrækker det ene mærke fremfor det andet. Nogle mærker er for eksempel mere miljøvenlige og nemmere at arbejde med for behandlerne, samt mindre generende for kunden efterfølgende.
Pas på med at vælge billige deals
Det kan være fristende at benytte sig af en billig deal på rustbeskyttelse. Teknologisk Institut og FDM fraråder dog denne type af undervognsbehandlinger.
En grundig undervognsbehandling tager nemlig tid, fordi det som allerede nævnt, kræver af- og påmontering af diverse plastafdækninger, inderskærme og bundskjold.
Hvis prisen skal være lav, og rustbeskyttelsen stadig skal være en god forretning for behandleren, vil de fleste være nødsaget til at bruge så lidt tid på behandlingen som muligt.
Det går ud over kvaliteten af det udførte arbejde.
Vær derfor bevidst om, at pris og kvalitet som regel hænger sammen, og en god pris her og nu på sigt kan være en meget dårlig investering.
En utilstrækkelig undervognsbehandling beskytter ikke bilen godt nok – og så er en behandling med rustbeskyttelse værdiløs.