Alle biler er forskellige, og derfor kræver de også forskellige typer af undervognsbehandling, når de skal rustbeskyttes.
Er din bil en ældre model med begyndende rust, skal der foretages en anden type behandling end ved en ny bil.
Fællesnævneren er dog, at alle biler har gavn af en undervognsbehandling – nye som gamle. Og hellere før end siden.
I Danmark har vores biler barske vilkår, da kombinationen af ustadigt vejr og en konstant høj luftfugtighed, giver optimale levevilkår for rust året rundt.
Det er altså en rigtig god ide at overveje en undervognsbehandling. Men til tider kan det være lidt af en jungle at finde rundt i de mange udbud fra autoværkstederne.
Derfor har vi her listet 6 punkter, som guider dig igennem, hvad du skal være opmærksom på, inden du bestiller en undervognsbehandling.
Få en upartisk vurdering
Først og fremmest er det en god ide at få en objektiv og upartisk vurdering af din bils tilstand og dermed om den overhovedet trænger til en undervognsbehandling her og nu, og i så fald hvilken en, der er mest gavnlig for din bil og dit behov.
Flere centre tilbyder at foretage en vurdering inden en eventuel behandling, men vil du har en mere upartisk vurdering tilbyder FDM blandt andet en vedligeholdelsestest, der vurderer din bils stand og behov uden om autoværkstedet.
Den type undervognsbehandling din bil skal have foretaget afhænger af dens alder, brug og generelle stand, så derfor er det en god ide at være forberedt, så du kender til netop din bils behov, inden du indhenter tilbud.
Tjek op på sprøjteskema
Det er alfa omega for resultatet af din forestående undervognsbehandling at forarbejdet er i orden inden selve rustbeskyttelsen påføres.
Inden enhver behandling bør der derfor altid foretages en grundig rengøring af selve undervognen, så al skidt, snavs og smuds er fjernet fra karrosseriet og de udsatte kroge i hulrummet.
Et sprøjteskema fortæller hvordan netop din model skal rengøres, så sørg altid for at forhøre dig, om værkstedet har det pågældende skema.
Her er forarbejdet i det første punkt også givet godt ud; har du allerede dannet dig et overblik over bilens stand og fået en upartisk vurdering, er du bedre forberedt, når der skal tages stilling til sprøjteskema.
Vær derudover opmærksom på, hvad der ikke skal behandles, så værkstedet undgår karambolage med elektriske dele.
Pris og kvalitet hænger sammen
Desværre oplever mange at blive snydt, når bilen skal rustbeskyttes. Alt for mange lokkes af fristende tilbud fra værksteder, der alligevel ikke holder, hvad de lover. Men når det kommer til vedligeholdelsen af din bil går pris og kvalitet ofte hånd i hånd.
Du kan få undervognsbehandling priser og vælge mellem det bedste og det billigste her.
Det er knap så afgørende hvilken type af rustbehandling dit værksted bruger. Efterhånden er der stor enighed om, at der ikke er stor udsving i kvaliteten af de forskellige rustbeskyttelsesprodukter.
Hvad der derimod er afgørende er, hvor omhyggelig værkstedet er i deres behandling. Spørg derfor ind til behandlingsformer hos de forskellige udbydere, og sørg eventuelt for at booke en tid i perioder med mindre travlhed, så du undgår lange ventetider og risiko for hastearbejde. Ofte er der mest travlt i efterårsperioden.
Alle biler har gavn af rustbeskyttelse
Nye som gamle, slidte som velholdte, galvaniserede og ikke galvaniserede – alle biler har gavn af at blive rustbeskyttet.
Vores biler er produceret i udlandet, og derfor er de ikke behandlet efter det danske vejr. Selv din helt nye bil skal derfor rustbeskyttes inden for de første måneder. Det forebygger skader, forlænger dens levetid og øger dens værdi.
Arbejdet er ikke gjort ved en behandling
Rustbeskyttelse slides langsomt væk, og derfor er en enkelt behandling ikke nok. Den skal vedligeholdes jævnligt for at opretholde sin effekt.
Får du en ny undervognsbehandling hvert andet eller tredje år, er du godt dækket ind. Men igen afhænger alt af bilens stand og dit individuelle brug, så her er den upartiske vurdering endnu engang nyttig.
Egen vedligeholdelse
Vores sidste punkt på listen er et godt råd, du kan være opmærksom på i mellem behandlinger. For selvom de fleste bilejere vælger at få rustbeskyttet sin bil hos fagpersoner, er der stadig forholdsregler, du selv kan tage.
Vil du gerne spare penge og selv være med til at forebygge de djævelske rustangreb, så kan almindelig vedligeholdelse af bilen spare dig for unødige udgifter og hyppige besøg til autoværkstedet. Rådet er heldigvis ganske simpelt: vask din bil.
Foretager du en grundig vask af din bil med jævne mellemrum, så fjerner du småsten, salt og andet skidt, der ellers sætter sig fast og fortærer lak og karrosseri.
Overordnet set er rådet altså: forhør dig hos dit lokale autoværksted, få en upartisk vurdering af din bils tilstand, og sørg for at have forarbejdet i orden, så sparer du både tid og penge på din næste undervognsbehandling.