Grøn acceleration i bilsalget

Sponsoreret

De store SUV’er har længe præget billedet på de danske landeveje, hvor biltypen har taget en stor bid af markedet i stationcar segmentet. Med udgangen af 2020 kan det nu også konstateres, at den populære model også spiller en central rolle i udbredelsen af elbiler.

Den store fokus på en ambitiøs dansk CO2-reduktion henimod 2030 og den megen medieomtale af dels elbilkommissionens anbefalinger til en klimavenlig omstilling af den danske bilpark og de efterfølgende politiske forhandlinger, har i stor udstrækning smittet af på danskerne omstillingsparathed i for hold til at tage den nye teknologi til sig.

I takt med ladestationernes hastige udbredelse i hele landet og elbilernes generelle udvikling, hvor 9 ud af 10 danskere ifølge Danmarks Statistik nu kan få dækket deres daglige kørselsbehov til og fra arbejde uden at skulle lade op, blev 2020 året hvor de elektrificerede biler for alvor vandt indpas i Danmark.

Interessen og paratheden hos danskerne mærkes tydeligt hos Sand Jensen Automobiler i Silkeborg, hvor den direkte afspejles i slutsedlerne.

Grøn omstilling i rådgivningen

”Helt aktuelt kan vi se interessen omsætte sig direkte i salget, hvor hver tredje solgte bil i dag enten er en hybrid- eller elbil. Konkret samler interessen sig hos os primært omkring den sporty Porsche Taycan og de eksklusive SUV-modeller, som fx Jaguar I-Pace, Audi e-tron og Mercedes EQC. Det er virkelig en spændende udvikling vi står midt i, som stiller store krav til os i vores rådgivning. Heldigvis var vi på et tidligt tidspunkt nysgerrige omkring udviklingen indenfor el- og hybridbil markedet, så vi har været klædt fornuftigt på fra start og nu handler det mere end nogensinde om, at have fingeren på pulsen og følge den udvikling bilmarkedet rykker i retning af”, fortæller René Sand-Jensen, som er salgsdirektør hos Sand Jensen Automobiler.

Fremtiden er elektrisk

Et varsel for fremtiden ses i kåringerne af Årets Bil i Danmark. I såvel 2020 som 2021 løb en ren elbil med titlen – seneste VW ID. 3. Og der er masser af nye spændende modeller på vej. Ikke mindst fra VW, men også premiumbrandet BMW stempler nu for alvor ind i el-kapløbet.

Meget peger altså i retningen af, at en generel holdningsmæssig forandring i samfundet kombineret med et stadigt voksende udbud af elbiler, har en stor samlet aktie i at få danskerne til at tage springet over i den nye teknologi.

”El-biler sender det rigtige signal i den tid vi er i, hvor klimaet rangerer højest på dagsordenen, og det gælder uanset om man er privat- eller erhvervskunde. Og i takt med teknologiens udvikling og den generelle infrastruktur omkring udbygning og placering af ladestationer over hele landet, hersker der for mig ingen tvivl omkring at fremtiden på bilmarkedet bliver elektrisk – og super spændende”, slutter René Sand Jensen.

Ved at bruge hjemmesiden accepterer du brugen af cookies mere information

Cookie indstillingerne på denne hjemmeside er aktiveret for at give dig den bedste oplevelse. Hvis du fortsætter med at bruge hjemmesiden uden at ændre dine cookie indstillinger eller du klikker Accepter herunder, betragtes dette som din accept

Luk