Hvordan ser bilmarkedet ud om 10 år

Sponsoreret

Hvis der er noget der rykker sig og vil rykke sig de næste 5-10 år, så er det bilmarkedet. Det sidste årti er der kommet flere og flere små fikse biler på markedet, som praktisk talt ikke koster mange penge, og på ingen måde har fokus på komfort eller luksus, men derimod blot at tage dig fra A til B. Men markedet vækster hurtigt, og der sker rigtig ift. vedvarende energikilder – herunder specielt el-biler. Elon Musk og Tesla har for alvor sat gang i festen, og det kan man se ved at alle andre bilproducenter har fået mange flere el og hybridbiler på vejene. Men hvad skal du købe for at fremtidssikre dig? Er diesel helt ude og er hybrid en god løsning? Det svarer vi på i denne artikel.

Hvad skal du købe i morgen?

Det er selvfølgelig svært at vide præcist hvor længe der går, før elbiler tager fuldstændigt over. Det er dog ikke urealistisk at bevæge sig indenfor 20 år, eftersom udviklingen virkelig tager fat.

Det er dog ikke helt nødvendigt at købe en el-bil endnu, hvis ikke man har pengene til det, eftersom de stadigvæk er ret dyre. Der er ingen grund til at være bekymret for, at ens benzinbil taber hurtigere værdi fordi markedet bevæger sig mod el – der går lige en række år før man skal være bekymret. Om 10 år er det måske svært at lave bilpriser vurdering på benzin og dieselbiler, men i skrivende stund er der ikke meget ændret.

Er det dumt at købe diesel?

Det korte svar: Nej, det er ikke dumt at købe en dieselbil – endnu. Hvis dit kørselsbehov stadigvæk favoriserer at købe en diesel, kan du godt det. Det gælder dog om at købe en nyere bil, hvor afgiften er lavere, og så du stadigvæk kan bevæge dig rundt i alle eurozoner. Flere store byer i Tyskland og andre lande tillader nemlig ikke, at gamle dieselbiler kører på vejene.

Hybrid er et midlertidigt plaster på CO2 udslippet

Hvis dit kørselsbehov er mindre, og du typisk kun køre korte turer, så kan en hybrid være en rigtig god løsning. Mange korte ture kan nemlig fuldstændig dækkes af elmotoren i en hybridbil, og det er både godt for klimaet og for pengepungen. Det er dog kun en midlertidig løsning på CO2 udslippet, og vil ligesom en fuldstændig brændselsmotor, bliver udfaset når el-bilen er langt nok fremme.

Ved at bruge hjemmesiden accepterer du brugen af cookies mere information

Cookie indstillingerne på denne hjemmeside er aktiveret for at give dig den bedste oplevelse. Hvis du fortsætter med at bruge hjemmesiden uden at ændre dine cookie indstillinger eller du klikker Accepter herunder, betragtes dette som din accept

Luk