Kører du rundt med en tikkende bombe i din motor?

De fleste dele på din bil giver enten lyd fra sig eller opfører sig anderledes, hvis de trænger til et eftersyn eller en udskiftning. Men ikke alle dele viser synlige eller forudsigelige tegn på slidtage.

En af dem er bilens tandrem. Den er lavet af gummi og sidder skjult i motoren, hvor den sørger for at akslerne kører i takt, og at stempler og ventiler kører gnidningsfrit.

Tandremmen slides med tiden, men hvis du ikke sørger for at vedligeholde den, kører du potentielt set rundt med en tikkende bombe.

En skade på tandremmen opdages nemlig ofte først, når den er sprunget, og det kan forvolde stor skade på stempler, ventiler og motor. Hvis den tjekkes og skiftes med jævne mellemrum, kan du heldigvis undgå at dette sker.

Tandremmen: bilens usynlige nervesystem

Uden tandremmen ville motorens dele ikke kunne køre rundt. Det er den som sørger for at krumtapakslen og knastakslen kører synkront.

Knastakslen aktiverer ventilerne, så de åbner og lukker på de rigtige tidspunkter, mens krumtapakslen styrer stemplernes frem- og tilbage-bevægelse og omdanner den til en roterende bevægelse.

Tandremmen holder disse to bevægelser i skak, og kan derfor betragtes som bilens usynlige nervesystem, der får nogle af de mest vitale dele til at spille sammen.

Når uheldet er ude

Hvis tandremmen pludselig brister, og akslerne ikke længere kan bevæge sig frit og synkront, kan ventiler og stempler støde sammen. Gør de det, bliver de bøjet og til sidst ødelagt.

En uheldig konsekvens heraf kan være at motoren beskadiges så kraftigt at det er nødvendigt at skifte den. Og så står du pludselig med en meget stor udgift.

Hvordan ved du, at din tandrem skal skiftes?

Hvordan ved du, hvornår det er tid til at skifte en tandrem, når den helt uforudsigeligt kan springe? Det ved du først og fremmest ved at kigge i din bils servicehåndbog.

Heri er det nemlig angivet, hvornår der sidst blev udført et tandremsskift på din bil. Her er det også anført hvor mange kilometer, din bil kan køre mellem hvert skift. Dette afhænger af bilens mærke og model. Grænsen for hvor mange kilometer du kan køre spænder helt fra 60.000 til 120.000 km.

Tandremmens stand er også afhængig af dens alder. Når det syntetiske gummi ældes, mister det sin elasticitet. Det betyder, at den skal skiftes og vedligeholdes, også selvom du ikke kører meget.

Derfor er det også altid en god ide at rådføre sig med en mekaniker, hvis du er i tvivl.

Hvordan slides tandremmen?

Tandremmen slides uundgåeligt med tiden, men nogle forhold tærer mere på den end andre og forkorter dermed dens levetid.

En af de faktorer som påvirker tandremmens stand er temperaturudsving. Ved meget høje temperaturer vil gummiet udvide sig, mens det trækker sig sammen ved meget lave temperaturer. Store temperaturudsving kan derfor give sprækker og revner i gummiet.

Din tandrem er heller ikke glad for et tørt og varmt klima. Ligesom med temperaturudsvingene giver det sprækker og gør den mør.

Lækker det med olie i motorrummet skal du være særlig opmærksom på din tandrem. Det kan nemlig betyde, at der er kommet olie på den, hvilket kan få remmen til at glide af tandhjulet og slide den unødigt. Den samme risiko opstår ved vandspild.

Sidst, men ikke mindst, skal du være opmærksom, hvis du ikke bruger din bil så ofte. For selvom tandremmen slides både ved kørsel og med alderen, så øger du risikoen for at den bliver stiv og springer, hvis den ikke kommer på arbejder regelmæssigt.

Sådan kontrollerer du selv din tandrem

Hvis du er fingernem med mekanik og vant til at rode med en bil, kan du selv tjekke om din tandrem er i ordentlig stand.

Den kan være svær at få øje på, da den er gemt under et stykke plast, der fungerer som en beskyttende afdækning. Men når du har åbnet motorhjelmen og fjernet plastskærmen kan du kigge efter nogle af de tegn på slitage, vi nævnte ovenfor.

Det vil altså sige, at du skal se efter om den er flosset, mør, har sprækker i overfladen eller er ujævn i farven. Kig samtidig efter olielæk og vandspild, der som nævnt også medfører slid.

Kan du ikke umiddelbart se synlige tegn på slitage, er det stadig en god ide at finde servicehåndbogen frem og dobbelttjekke med den.

Registrerer du til gengæld sprækker eller andet, skal du straks kontakte dit lokale værksted.

Ved at bruge hjemmesiden accepterer du brugen af cookies mere information

Cookie indstillingerne på denne hjemmeside er aktiveret for at give dig den bedste oplevelse. Hvis du fortsætter med at bruge hjemmesiden uden at ændre dine cookie indstillinger eller du klikker Accepter herunder, betragtes dette som din accept

Luk