To nye GTS-modeller: Porsche Panamera-familien udvides

Sponsoreret

Porsche udvider Panamera-familien med to ekstra sportslige modeller: Panamera GTS og Panamera GTS Sport Turismo leverer en enestående performance-pakke med den kraftfulde trækkraft fra den 4-liters V8-biturbomotor (460 hk), dynamikfokuserede undervognssystemer inklusive 3-kammer-luftaffjedring samt specifikke design- og udstyrsdetaljer. Blandt andet er Sport Design-pakken med sorte detaljer udvendigt samt omfattende Alcantara-overflader indvendigt en del af standardudstyret. Derudover supplerer Porsche udvalget af komfort- og assistentsystemer til hele Panamera-modelrækken med et head-up-display, der kan konfigureres på mange måder.

Det skriver Motor24.dk.

Emotion og effektivitet: V8-biturbo med 460 hk og sportsudstødningssystem

Det centrale element i de to nye Panamera GTS-modeller, en 4-liters V8-motormed en ydelse på 460 hk og et maksimalt drejningsmoment på 620 Nm sørger i kombination med det standardmonterede sportsudstødningssystem for en emotionel køre- og lydoplevelse. Biturbomotoren er udstyret med benzinpartikelfilter og overgår forgængermodellen med 20 hk og 100 Nm – og den accelererer Panamera GTS og Panamera GTS Sport Turismo i kombination med den standardmonterede Sport Chrono-pakke fra 0 til 100 km/t på 4,1 sek. Tophastigheden ligger på 292 henholdsvis 289 km/t. Kraftoverføringen sker uden afbrydelse af trækkraften via den 8-trins dobbeltkoblingsgearkasse PDK til firehjulstræksystemet Porsche Traction Management (PTM). De usædvanlige præstationer står i kontrast til et moderat forbrug på 9,7 km/l (Sport Turismo: 9,4 km/l) (se fodnote); og CO2-emissionerne ligger på 235 g/km (Sport Turismo: 242 g/km).

Præstationer og komfort: Sportsundervogn med 3-kammer-luftaffjedring

Som en følge af Panamera GTS-modellernes sportslige karakter har undervognssystemerne en konsekvent dynamisk opsætning. Den adaptive luftaffjedring med 3-kammer-teknologi er standard, og den giver mulighed for en fleksibel regulering og optimal spredning af affjedringsraten. Sportsundervognen på GTS-modellerne er sænket 10 mm, og det anvendte system Porsche Active Suspension Management (PASM) har en specifik, endnu mere sportslig opsætning. Resultatet er fremragende tværdynamiske køreegenskaber. Kraftfulde bremser (store skiver med en diameter på 390 mm foran og 365 mm bagpå) sørger for eminente nedbremsningsværdier.

En GTS-typisk fremtoning: Sport Design-pakke og sorte detaljer

De nye Panamera GTS-modeller har i forhold til forgængermodellen et markant opgraderet standardudstyr. Sport Design-pakken med ny underdel til front og bagende i sort og andre mørke detaljer giver en ekstra sportslig fremtoning. Fra fabrikken leveres GTS-modellerne med 20” Panamera Design-letmetalfælge. Interiøret er præget af sort Alcantara og eloxeret aluminium. Standardudstyret omfatter det elopvarmede multifunktionssportsrat med skiftekontakter og Alcantara-betræk samt Connect Plus-modulet med omfattende digitale tjenester. Med GTS-interiørpakken (ekstraudstyr) kan forskellige designelementer som eksempelvis omdrejningstælleren, syningerne og GTS-logoerne individualiseres yderligere i kontrastfarverne Carmine Red eller Chalk.

Premiere i Panamera: et head-up-display, der kan konfigureres på mange måder

GTS-modellerne omfatter alle innovationer i anden generation af Panamera. Hertil hører det digitaliserede Porsche Advanced Cockpit, assistentsystemer som Porsche InnoDrive inklusive adaptiv fartpilot samt bagakselstyring (ekstraudstyr). Som et nyt highlight lanceres der i GTS for første gang et head-up-display til den komplette Panamera-modelrække. Det kan konfigureres individuelt og projicerer alle relevante kørselsinformationer direkte i førerens synsfelt i en komplet farvevisning.

Mere anvendelighed i hverdagen: den første Panamera GTS Sport Turismo

GTS står hos Porsche traditionelt set for Gran Turismo Sport: Allerede i 1963 kørte 904 Carrera GTS som sportsvogn til gadebrug med racerløbsteknologi på vejen. 924 GTS og 928 GTS fulgte efter og kultiverede princippet i 1980’erne og 1990’erne. I 2007 blev princippet genfødt med den første Cayenne GTS. I 2011 fulgte første generation af Panamera GTS, dengang udelukkende som sportslimousine. Den nye Panamera GTS fås for første gang også som Sport Turismo: Med stor bagklap, lav læssekant, forøget bagagerumsvolumen og en 4+1-sædekonfiguration leverer den nye GTS-variant af modelrækken, der blev lanceret i 2017, ud over fremragende præstationer også et højt niveau af anvendelighed i hverdagen.

De nye GTS-modeller kan bestilles allerede nu hos Danmarks to Porsche Centre: Porsche Center København og Porsche Center Aarhus. Pris på Panamera GTS: fra kr. 2.636.175 inkl. moms, afgifter og levering. Pris på Panamera GTS Sport Turismo: Fra kr. 2.693.928 inkl. moms, afgifter og levering.

Panamera GTS: Brændstofforbrug ved blandet kørsel 9,7 km/l; CO2-emissioner ved blandet kørsel 235 g/km

Panamera GTS Sport Turismo: Brændstofforbrug ved blandet kørsel 9,4 km/l; CO2-emissioner ved blandet kørsel 242 g/km

Forbrugs- og CO2-emissionsværdierne er udregnet i henhold til den nye målemetode WLTP. I første omgang skal de heraf afledte NEDC-værdier angives. Disse værdier kan ikke sammenlignes med de værdier, som er udregnet i henhold til den hidtidige NEDC-målemetode.

Du kan få yderligere informationer om det officielle brændstofforbrug og de officielle, specifikke CO2-emissioner i dit Porsche center.

Ved at bruge hjemmesiden accepterer du brugen af cookies mere information

Cookie indstillingerne på denne hjemmeside er aktiveret for at give dig den bedste oplevelse. Hvis du fortsætter med at bruge hjemmesiden uden at ændre dine cookie indstillinger eller du klikker Accepter herunder, betragtes dette som din accept

Luk